Hej alla,
Först av allt vill jag bara för fullständighetens skull (och av lojalitet till min huvudsakliga arbetsplats

) tillägga att jag faktiskt normalt arbetar på Scouternas Folkhögskola Kjesäter, som systemadministratör och naturkunskapslärare. Har tidigare också utbildat i digital bildbehandling på fotokursen, samt data och matte på allmänna kursen. Jag jobbar alltså för SSR, men formellt inte på kansliet utan på Kjesäter (soon-to-be Ledarskapsakademin). Vill ni veta mer får ni åka till vingåker så snackar vi över en fika. Eller maila privat. De som ingår i scoutnets ledning kan förresten kolla presentationen av mig i ledningsforumet!

Hur som helst, för att klargöra vad som är på gång, och i vilket stadium, på den tekniska sidan tänkte jag snabbt gå genom min egen att-göra-lista mm.
- Attachade filer bör funka nu, har ett 40-tal filer kvar att ladda upp till aktivitetsbanken men visningen funkar.
- Bloggfunktionerna är på gång, vi diskuterar nu igen om den ska ligga externt eller internt på joomla. Det dök upp en del nya blogg-intressenter i dagarna, så nu blev det många önskemål att ta in i tänket. Återkommer om detta.
- Bliscoutnu tänker jag sätta igång med utveckling av så fort jag fått undan allt som lagt sig på hög senaste veckorna. Men den är *inte* färdig som den ser ut idag, det var aldrig tanken. Och jag lägger in postnummer-sök också.
- Nyhetsbreven med rss kickar vi igång snarast efter årsmötet, när alla berörda har tid att gå genom de nya rutinerna.
- Sidkarta och breadcrumbs måste synkas med design/navigation (Jonas E.), men som alla säkert vet är rörmokeriet en baggis att fixa i joomla. Ordnas snarast.
- SEO/SEF är installerat men inte aktiverat. Detta har praktiska anledningar; medans vi fortfarande flyttar info är det mycket smidigt att ha artikel-id osv i url'en. Behöver antagligen också modifiera pagenav för navigation i långa listor så att sef funkar bättre, saker går sönder stup i kvarten med standard-joomla.
Sen vill jag också påpeka att det inte bara är ekonomiska anledningar till att vi gått över OpenSource. Det kommer att dyka upp fler nya siter i den nära framtiden, och eftersom vi är en stor och kunnig organisation är det självklart att så många som möjligt bör vara med och påverka, direkt eller indirekt, i utvecklingsarbetet. Om någon är intresserad av vara mer direkt involverad i IT, enskilda eller grupper, kan ni väl höra av er? Jag känner till flera aktiviteter som redan är på gång (en del diskuteras ju här på scoutforum), men jag tror alla skulle tjäna på mer samarbete och kommunikation mellan grupper och, på längre sikt, förbund. Det är ju trots allt styrkan med OpenSource.
Jag föreslår lite nytt rundsnack om hur vi, dvs. råd/förbund/distrikt/kårer/enskilda skulle kunna hjälpas åt mer konkret, vad målet borde vara, osv., följt av en, typ, 2-dagars workshop på Kjesäter någon gång under vårvintern. Sedan bygger vi det vi vill ha i alla delar av organisationen.
Några åsikter om detta?
mvh,
Bertil Norberg