Jag tycker de här namnen är acceptabla och bättre än en hel del av förslagen jag sett (t.ex. inte särskilt tidskänsliga och inte några djur). De jag först reagerade mot var Utmanare och Spårare.
Men efter en stunds funderare så har Utmanare ändå vissa poänger: man är mer mogen att utmana sitt eget tänkande, man vill kanske ha mer utmaningar och större saker att genomföra, man utmanar/revolterar kanske mot hur man varit som yngre scout eller mot ledarna eftersom gruppen själv besämmer mer i denna ålder.
Spårning har jag hört att några förbund (inte min kår i alla fall) har som någon slags sammanfattande namn på vandringar där man har uppgifter längs vägen, eller kanske för timslånga utmaningar/tävlingar längs ett spår (vet ej om spårtecken behöver ingå). Utanför scouting betyder spårning/spårare att man försöker hitta ett djur eller något annat genom att följa spår som det lämnat.
Jag förstår inte riktigt varför detta är något utmärkande för åldersgruppen 8-9 år. Enda förklaringen jag kommer på är att dessa små inte får bestämma så mycket själva utan mest följa uppsnitslade spår som deras ledare lagt ut (bildligt talat; menar att det till stor del är ledarna bestämmer vad Spårarscouterna skall göra/lära sig). Och den liknelsen tycker jag inte var särskilt positiv

För skojs skull sökte jag i
Svenska Akademiens ordbok för att se vad de har listat för betydelser för "spåra". Bortsett från helt andra betydelser som att jämna till ena sidan av en trästock eller leta efter en kemikalie hittade jag faktiskt några scoutexempel:
c) om scout, i fråga om att utveckla (den av scoutrörelsen omhuldade) konsten att söka, upptäcka och följa spår av eller efter djur eller människa eller fordon och dylikt;
3) i fråga om att söka efter och följa spårtecken [...], dels om konsten att spåra (i ovan angivna betydelse), dels om övning i utövande av denna konst.
Även "spårare" finns med med t.ex. denna betydelse
1) om person som spårar; om person som särskilt led i jakt spårar (upp) villebråd (för skytts eller skyttars räkning); i synnerhet förr även liktydigt med: stigfinnare eller spanare eller spejare; även bildligt
Alltså betyder ordet "spårare" ungefär samma sak som "scout" på engelska (spejare), och det är kanske en viss poäng.
OBS: Denna sökning var bara tänkt för att förstå hur andra kan uppfatta ordet. Svenska akademins ordbok bestämmer inte vad ord skall betyda, den bara listar exmpel på i vilka betydelser folk har använt ord (sedan 1500-talet).
Programgruppen har
följande motiveringSpåraren har fått upp spåret på något nytt och vågar sig utanför sin hemmiljö med stort mod och upptäckarglädje. Ordet visar på viljan att upptäcka spåret och finna äventyret.
Så det går väl att leva med detta namn också, men jag fick inte några positiva associationer direkt.