Nya namn på gemensamma åldersgrupper!

Diskutera allt som har med scouting att göra

Moderatorer: Foffe, rasu, Simonon, Fredrik

Nya namn på gemensamma åldersgrupper!

Inläggav staffan 23 nov 2008, 00:29

Nya namn på de gemensamma åldersgrupperna togs på SSR årsmöte den 22 november 2008.
Kod: Markera allt
    Ålder         Nytt namn   Med -scout      Engelska
     8-9 år       Spårare     Spårarscout     Tracker Scout 
    10-11(12) år  Upptäckare  Upptäckarscout  Discoverer Scout 
(12)12-14(15) år  Äventyrare  Äventyrarscout  Adventurer Scout 
15(16)-18 år      Utmanare    Utmanarscout    Challenger Scout 
    19-25 år      Rover       Roverscout      Rover Scout

Mer info på: http://www.scout.se/reportage1____11286.aspx

Vad tycker du?
staffan

Re: Nya namn på gemensamma åldersgrupper!

Inläggav Joakim 23 nov 2008, 01:09

Är det detta vi skall kalla våra scouter?
Fy 17 så löjligt.. Hur länge skall dessa namnen hålla?
Trött, trött, trött...
15-18 år och kalla sig Utmanarscout!?
...och var är våra småscouter? Kottarna och Bävrarna? De som lägger grunden till 200 000 scouter 2015...
Joakim

Scoutkår: Arkelstorp KFUK-KFUM scoutkår

Inläggav Meduza 23 nov 2008, 01:15

Jovisst, det är väl säkert bra med något nytt, jag har lite svårt för namnvalen på minior och seniorgrupperna, men Upptäckarscout och Äventyrarscout tycker jag känns rätt bra ändå... och Rover är ju självklart val på grund av dess internationella och nationella förankring.

Spårare har jag lite svårt för helt enkelt pga att det klingar fel i mina öron och så låter det lite för likt frilutftsfrämjandets strövare (som är samma åldersgrupp).

Utmanarscout... den sätter sig inte alls hos mig, känns bara rätt konstig och krystad... helt fel faktiskt... men det kanske bara är en vanesak... Senior är ju inte heller ett bra namn då folk utanför rörelsen verkar tro att seniorscouter är 65+...

Däremot för mig som är Patrullscoutledare i ett team där vi är helt galna i att arrangera äventyrsmöten och äventyrshajker så känns det ju helt rätt att heta äventyrarscouter :-)

Att man däremot inte har fått fram ett gemensam namnrekommendation för scouter som är yngre än nuvarande programmet och dom som är 25+ tycker jag är lite underligt, man borde lansera alltihopa samtidigt om man ska få en enhetlig struktur.

Tror dock att man även här har gått lite för fort fram... men det verkar ju vara ett motto för allt som händer just nu i scoutrörelsen på nationell nivå...
Scout är inte något man är, det är ett sätt att leva!
Användarvisningsbild
Meduza

Scoutkår: Träkvista Sjöscoutkår

Inläggav Joakim 23 nov 2008, 09:53

Jag är 40 och jag är en Rover!

I am a rover, rolling along
Rover, singing a song
I am a rover, until the day I die
Joakim

Scoutkår: Arkelstorp KFUK-KFUM scoutkår

Inläggav Sahliz 23 nov 2008, 14:06

Tycker de nya namnen är för löjliga, behåll de gamla namnen!
Learning by doing :)
Sahliz

Scoutkår: Oxie Scoutkår

Inläggav ErikM 23 nov 2008, 14:35

Jag tycker de här namnen är acceptabla och bättre än en hel del av förslagen jag sett (t.ex. inte särskilt tidskänsliga och inte några djur). De jag först reagerade mot var Utmanare och Spårare.

Men efter en stunds funderare så har Utmanare ändå vissa poänger: man är mer mogen att utmana sitt eget tänkande, man vill kanske ha mer utmaningar och större saker att genomföra, man utmanar/revolterar kanske mot hur man varit som yngre scout eller mot ledarna eftersom gruppen själv besämmer mer i denna ålder.

Spårning har jag hört att några förbund (inte min kår i alla fall) har som någon slags sammanfattande namn på vandringar där man har uppgifter längs vägen, eller kanske för timslånga utmaningar/tävlingar längs ett spår (vet ej om spårtecken behöver ingå). Utanför scouting betyder spårning/spårare att man försöker hitta ett djur eller något annat genom att följa spår som det lämnat.
Jag förstår inte riktigt varför detta är något utmärkande för åldersgruppen 8-9 år. Enda förklaringen jag kommer på är att dessa små inte får bestämma så mycket själva utan mest följa uppsnitslade spår som deras ledare lagt ut (bildligt talat; menar att det till stor del är ledarna bestämmer vad Spårarscouterna skall göra/lära sig). Och den liknelsen tycker jag inte var särskilt positiv :(

För skojs skull sökte jag i Svenska Akademiens ordbok för att se vad de har listat för betydelser för "spåra". Bortsett från helt andra betydelser som att jämna till ena sidan av en trästock eller leta efter en kemikalie hittade jag faktiskt några scoutexempel:
c) om scout, i fråga om att utveckla (den av scoutrörelsen omhuldade) konsten att söka, upptäcka och följa spår av eller efter djur eller människa eller fordon och dylikt;
3) i fråga om att söka efter och följa spårtecken [...], dels om konsten att spåra (i ovan angivna betydelse), dels om övning i utövande av denna konst.

Även "spårare" finns med med t.ex. denna betydelse
1) om person som spårar; om person som särskilt led i jakt spårar (upp) villebråd (för skytts eller skyttars räkning); i synnerhet förr även liktydigt med: stigfinnare eller spanare eller spejare; även bildligt

Alltså betyder ordet "spårare" ungefär samma sak som "scout" på engelska (spejare), och det är kanske en viss poäng.
OBS: Denna sökning var bara tänkt för att förstå hur andra kan uppfatta ordet. Svenska akademins ordbok bestämmer inte vad ord skall betyda, den bara listar exmpel på i vilka betydelser folk har använt ord (sedan 1500-talet).

Programgruppen har följande motivering
Spåraren har fått upp spåret på något nytt och vågar sig utanför sin hemmiljö med stort mod och upptäckarglädje. Ordet visar på viljan att upptäcka spåret och finna äventyret.

Så det går väl att leva med detta namn också, men jag fick inte några positiva associationer direkt.
ErikM

Scoutkår: Lomma Scoutkår

Inläggav Morlandascout 23 nov 2008, 20:25

Programgruppen har följande motivering
Spåraren har fått upp spåret på något nytt och vågar sig utanför sin hemmiljö med stort mod och upptäckarglädje. Ordet visar på viljan att upptäcka spåret och finna äventyret.

Så det går väl att leva med detta namn också, men jag fick inte några positiva associationer direkt.

Det visar ju också att det inte finns något stöd för några tidigare grupper. Jag kan inte förstå att rådet inte tar til sig kritiken om att vi vill ha en grupp som är tidigare än Minior och nu då spårarna. ILLA
Användarvisningsbild
Morlandascout

Scoutkår: Morlanda Scoutkår

Inläggav Fredrik 23 nov 2008, 21:12

Min personliga åsikt är att jag tyckte det var bra med dom namnen som fanns, så liksom varför ändra dom? Var det något fel på dom som fanns? Minior, Junior, Patrull, Senior, Rover, liksom ja tyckte dom passade.
Användarvisningsbild
Fredrik
Hjälpsam!

Scoutkår: Segeltorps Scoutkår

Inläggav Grizzly 23 nov 2008, 21:20

Jag har inget emot namnen men jag håller med om att det känns som om rådet går för fort fram med sin "förändringsmentalitet". Säger en som tycker mycket om förändring.
Över Internet försvinner mimiken och kroppsspråket, d.v.s 90 % av det du säger!
Användarvisningsbild
Grizzly

Scoutkår: Laholms scoutkår

Inläggav Geten 24 nov 2008, 12:47

Fredrik skrev:Min personliga åsikt är att jag tyckte det var bra med dom namnen som fanns, så liksom varför ändra dom? Var det något fel på dom som fanns? Minior, Junior, Patrull, Senior, Rover, liksom ja tyckte dom passade.

Grejen med dom nya namnen var ju mest att fixa så att alla förbund har samma namn!
Exempalvis så hade KFUK-KFUM inga seniorer utan man gick direkt upp till Rover efter patrull. Alltså fanns det Roverscouter i helt olika åldrar vilket lätt blir lite konstigt på storläger.

Jag tycker personligen att namnen var rätt bra ändå... Dom ska bara smälta in!
Du vet itne hur du skulle se ut om du mådde som den där svampen!
Användarvisningsbild
Geten

Scoutkår: Ärrsjöblommans scoutkår

Inläggav Gustaf Haag 24 nov 2008, 21:13

Personligen gillar jag namnen skarpt och är glad att kunna titulera mig Äventyrsscoutledare.

En humoristisk aspekt av de nya namnen är dess antagligen undermedvetna koppling till NASA.

Pathfinder (spårare) är en av NASA utvecklad prototyp på ett solcells-drivet flygplan.

Discovery (upptäckt) är en av NASAs tre rymdfärjor som fortfarande används.

Adventure (äventyr) är namnet på den fullskaliga modell av en rymdfärja som finns att åskåda på NASA Houston Space Center.

Challenger (utmanare) är NASAs andra rymdfärja och sköts upp i april 1983 (den kraschade dessvärre 73 sekunder senare).

Rover (rover) kallas de små farkosterna som NASA använder för att undersöka ytan på andra planeter.
Friluftsbloggen.se - Mycket glädje per gram
Gustaf Haag

Inläggav Morlandascout 24 nov 2008, 21:47

Men det saknas fortfarande namn på scouter som är under 8 och över 25

Rover är man om man är över 25 men inte är Ledare anser jag.
Användarvisningsbild
Morlandascout

Inläggav staffan 24 nov 2008, 23:34

Anledningen till att det inte finns namförslag för barn under 8 år är att det inte kommer att finnas program för dem. Från FAQ på http://www.scout.se/program (http://www.scout.se/reportage1____10277.aspx):
Det förbundsgemensamma programmet kommer att ge stöd för verksamhet för 8-25 åringar

I FAQ ges en även en förklaring till hur SSR resonerar och anledningen till beslutet.

De som anser att SSR har helt fel lär fortsätta med verksamhet i "rekryteringssyfte" och det är nog ganska sannolikt att det kommer att kallas för Bäver och Kotte-verksamhet eller liknande. Antar att det är upp till respektive kår eftersom det inte finns något gemensamt.
staffan

Inläggav cbjelknet 25 nov 2008, 01:17

Tycker väl kanske som psc-Al att äventyrarscouter kan lätt låta rätt töntigt i fel öron.
Och om man nu inte har särskilt äventyrliga aktiviteter har man ju misslyckats rätt hårt i sin varudeklaration. Vad är äventyr finns ju också olika definitioner på, visssa tänker på levande rollspel/lajv och andra på rena friluftsarrangemang där man får klara sig själv.

19-25 är däremot den ålder som brukar kallas roverscout internationellt, tidigare hette det ju World Rover Moot men sedan fler länder började använda egna beteckningar på den ålder så bytte WOSM namn på lägret till det mer allmäna World Scout Moot. Målgruppen för denna minijamboree är dock densamma 19(eller var det 18?)-25 . Därför tycker jag det var helt logiskt att det namnet blev valt, det har jag även argumenterat rätt mycket för på diverse forum.

I Finland bytte man ju namn nyligen, tyvärr så kommer det ju ske viss förvirring eftersom de använder äventyrsscouter som namn för de vi nu kallar upptäckarscouter.
Jag gillade deras namn på fd seniorscouter. De kallar dem för explorerscouter, bra eftersom det heter så även i Storbrittannien och att det är målgruppen för Explorer Belt (något som finns i flera länder). Det hade varit ett namn att bygga vidare på men det är ju försent för oss nu.

Finska namnen för kännedom:
Vargungar
Äventyrsscouter
Spejarscouter
Explorerscouter
Roverscouter
Användarvisningsbild
cbjelknet

Scoutkår: Örnsbergs Scoutkår

Inläggav Morlandascout 25 nov 2008, 07:55

Det är aldri för sent vi har ju inte rullat ut de nya namnen i organisationen. :wink:

MEN det är högst osannolikt att rådet skulle vilja byta nu när de har bestämmt dessa. :cry:
Användarvisningsbild
Morlandascout

Nästa

Återgå till Scoutsnack!